måndag 10 december 2007

Skåp förvandling






Hujeda mig vad trött jag är! Tur att det snart är lite ledigt! Tänkte idag bryta av alla juliga bilder med att visa min skåpsförvandling. Tillhör skaran som bara älskar skåp och anser att man inte kan ha för många utav dem. Min pappa och Emil bara skakar på huvudet när jag kommer hemsläpandes med mina alster och den här gången var jag nästan beredd att ge dem rätt , men bara nästan...


Skåpet inropades på en utav de årliga by auktionerna där jag har gjort massor med fynd ,sen stog det ute hela sommaren medan jag sakta men säkert tog mig an det. Från början var det mintgrönt/grått med stora oljefläckar och spikar på och helt omöjligt var det att få bort färgen, varken värmepistol eller kaustiksoda hjälpte så det slutade med att jag skrapade hela skåpet med en mora kniv! urgh jag var färdig att ge upp många gånger! Sen visade det sig att skåpet hos sin förra ägare blivit ett tillhål för traktens tjevskjärts familj så då fick sambon rycka in och hjälpa till , huuu.
Bildsviten visar hur skåpet är nästan färdigskrapat, sedan är det behandlat med marmoreringsbas blandat med brun umbra och tillslut med vit grundfärg utspätt till filkonsistens och sedan slipat.
Jag fattar inte varför inte jag kan få min text före mina bilder när jag väljer att ha dem centrerade, är det någon som kan komma med några layout tips kan nämligen inte klistra in eller klippa ut dessa är ej markerade. Tacksam för hjälp för detta irriterar mig!
Ha det bäzzt där ute!

22 kommentarer:

Nina sa...

så fint skåpet blev till slut ...kram

Unknown sa...

Cicci,
Det skåpet skall du bara vara såå nöjd över. Blev kanon!
Nu tar jag time out och åker till värmen över julen.
Vi hörs när jag återvänder.
Ha den bästa av jular!
Kramisar Jeanette

WhiteVintageDreams sa...

Vilken tur att du ej gav upp :). Skåpet blev riktigt shabby chic-vackert!!!
Åh vad avis jag blev när jag såg att du varit till Lustfyllt ;). Var de stora madonnorna oxå slut?
Ja, det är väl stor ruljans där nu :).
Kram

Unknown sa...

Åh så vackert det blev!! Vitt är verkligen underbart! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Goa sa...

vilken tur att du såg det i vitt..:)
Se så fint det har blivit...riktigt vackert och med din krans...mmm!!
DU har så fint vännen!!

Hoppas du får en toppen tisdag med massa kramar från mig!!

Marie sa...

Skåpet blev toppenfint, det lönar sig att vara envis ibland!

Ha en bra tisdag!
Kram Marie

Unknown sa...

Jisses va vackert det blev! Så läckert! Ouss och tack för dina fina kommentarer om ni visste va lycklig jag blir! Ha en alldels ljuvlig dag! Kramar Malin

Lindesnäs-Annika sa...

Hej,
snyggt!!! Ett sånt arbete du lagt ner, men det var verkligen värt det. Skåpet blev jättefint.
Jag bråkar också med mina bilder en del, kommer jag på någon bra lösnign ska jag dela med mig av den omedelbart!! :) Kram

Goa sa...

Japp, du är en uppmärksam läsare..*thi,hi*
Jo, det ska bli kul att de vill komma hit...lite pirrigt också!!
Tack söta rara Cicci för dina alltid så snälla kommentarer!
Och du ska veta att jag tycker det samma om ditt hem!
Underbart vackert är det!
Massa varma kramar...från mig!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj vad du har jobbat med det skåpet!!
Men det gav ju ett fantastiskt resultat! Det blev ju jättefint!
Kram
Marie

Jennys Vita Villervalla sa...

Så ljuvligt ditt skåp blev!
Må så gott!
Kram
Jenny

Karin i Villa Grå sa...

Hej!

Vilken tur att du släpar hem dina skåp, trots tvivlande blickar från andra..! Du kanske håller på att skapa ett hem för övergivna skåp och det skulle jag mer än gärna göra hemma hos oss också *ler* Skåp är ljuvliga och kan användas till allt! Inte konstigt att CS Lewis valde att låta barnen komma till Narnia genom just ett klädskåp!

Kram!

LantlivsAnette sa...

Åhh vilket vackert skåp..eller vad vackert det blev sen du målat det !
Verkligen jätte fint !

Du..visst var det av dig jag fick paket idag ?
Gud..så fina saker alltså..de små brickorna och halsbandet !! Jisses vad snyggt..Tack så himla mycket..
åhh jag finner inte ord !!
Kram Anette

Solsjö - Under en vind sa...

Här är en skåpälskare till!!!! Så fint det blev!!!
Jag fick väl paket från dig igår???.....blir så osäker eftersom jag vann många av dessa utmaningar......Så fina små etiketter och halsband! Blev så glad och det var som julafton att öppna och kika in! Må gott, kramar!

Karin i Villa Grå sa...

Tusen tack för dina snälla ord om vårt kök, jag blir så glad! Köket är ju det rum som man verkligen får slita med så det värmer verkligen när det sedan kommer uppskattande ord *gillar*

Färgen vi använde till golvet är Alcro Lokal Golvfärg som är riktigt bra. Tidigare har vi använt något annat märke till hall, trappa och vårt sovrum, men där är resultatet inte särskilt bra. I trappan har färgen börjat släppa på ställen där man inte går och det därför inte borde slitas! Mycket irriterande. Vi har ingen lust att börja om.

Ha ha, ja skicka hit din man på kurs! Du är guld som skrev så, maken läser också kommentarerna och blir nog ännu duktigare på att komma med små gåvor när han ser dijn och andras reaktion :-)

Kramar!

Karin

Snäckornas sjö sa...

Tycker att skåpet blev kanonfint och är/var värd all möda och slit! Säger jag som behöver bara njuta av bilderna och inte själv skrapa bort all färg ;-) Bra jobbat!

Nina sa...

C! Tusen tack för dem fina gåvorna....min dotter bara älskade det fina halsbandet och jag ock...du är underbart gullig mysig lucia önskas

Unknown sa...

Jag ville bara skriva och önska dig en härlig Lucia i morgon! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Lilla Blanka sa...

wow vad fint skåpet är!!!
Kram
Mia

"M" sa...

Skåpet blev ju jättefint, det skulle man inte säga nej till...mvh "M"

My White Cottage sa...

Vilket fint skåp! Har ett själv som påminner mycket om ditt, köpte det på blocket för flera, flera veckor sedan och det väntar fortfarande på att få bli vitt...

Önskar dig en fin luciadag!
Kramar från Jenny

faster atta sa...

Så glad jag är att du inte gav männen rätt! Skåpet blev superfint!

Så söt

Så söt
Jag älskar gamla svartvita bilder. Går att använda till så mycket